«Фінансова мудрість» – новий освітній проект фінансової грамотності для людей старшого віку, який започаткував Національний банк у партнерстві з ПриватБанком та благодійним фондом «Життєлюб». Сьогодні українці у віці понад 60 років залишаються поза увагою. За допомогою безкоштовної соціальної газети, що буде поширюватися сервісними центрами Пенсійного фонду по всій України, люди старшого віку зможуть поліпшити фінансову обізнаність. Видання містить інформацію про користування фінансовими послугами, захист прав споживачів фінансових послуг, правила безпечних розрахунків платіжною карткою, захист від платіжного шахрайства тощо.
“Дуже сподіваємось, що завдяки новому просвітницькому проекту більше наших громадян поважного віку подолають свій бар’єр і отримають доступ до фінансових послуг, - відзначила керівниця комунікацій ПриватБанку Олеся Жулинська. - Ми як найбільший державний банк забезпечуємо рівні можливості користування продуктами та сервісами банку для всіх груп клієнтів, з урахуванням інтересів кожного громадянина, а також держави у воєнний час. Щоб скористатися нашими послугами, українці повинні бути фінансового обізнаними і знати як отримати доступ до цих продуктів та не потрапити на гачок до шахраїв, і в той же час - подолати страх перед “фінансами” як чимось невідомим. Для декого цей шлях до “фінансів” все ще починається з вивчення можливостей банкомату і банківської карти, на чому ми сфокусувались у першому випуску газети”.
Перший номер газети присвячений саме питанням платіжної безпеки та випускається на підтримку всеукраїнської інформаційної кампанії НБУ з протидії платіжному шахрайству #ШахрайГудбай.
"Наразі згідно з нашими дослідженнями однією з найменш фінансово обізнаних категорій населення є люди старші 60 років. Їх індекс фінансової грамотності становить 11,6 бала, водночас загалом по Україні цей показник сягає 12,3 бала. Нещодавно ми разом з Опендатабот проводили опитування, яке показало, що найчастіше до рук платіжних шахраїв, які представляються працівниками банків, державних органів, міжнародних організацій, потрапляють саме люди старшого віку – через низький рівень фінансових знань та високий ступінь довіри до незнайомців. Саме тому, ми виділили цю категорію користувачів в окрему групу, для якої шукаємо відповідні формати та канали донесення інформації», – зазначила директор Департаменту комунікацій Національного банку Юлія Євтушенко.
До проєкту долучився також благодійний фонд “Життєлюб”, чия експертиза у розумінні потреб людей поважного віку та уміння знаходити рішення для їхніх викликів є беззаперечною.
"Життєлюб понад 10 років працює для Ба та Ді і за цей час ми багато разів стикалися з їх різноманітними тривогами. Серед безлічі різних тривог у життєлюбів є одна, що поєднує їх усіх, це – страх користування мобільними банківськими сервісами. Особливо коли справа стосується введення персональних даних. Ми вже давно працюємо з їх упередженнями щодо фінансів і раді, що разом з НБУ та ПриватБанком знайшли рішення як допомогти Ба та Ді побороти цю боязнь. З партнерами ми зробили газету для життєлюбів, щоб поступово підвищувати їх рівень фінансової грамотності та покращити знання з фінансової безпеки", говорить Тіна Ніколова, співзасновниця БФ “Життєлюб”.
Довідково
#ШахрайГудбай – це інформаційна кампанія, організаторами якої є Національний банк України та Департамент кіберполіції Національної поліції України, що має на меті навчити українців правилам безпеки безготівкових та онлайн-платежів.
Кампанія #ШахрайГудбай об’єднала навколо себе понад 70 партнерів – це банки, платіжні системи, мобільні оператори, асоціації, мережі магазинів, маркетплейси, АЗС, громадська організація, комунальні підприємства, державні установи. Вона триває з 3 травня до 31 грудня 2023 року.