Списалися гроші за підписку, яку я скасував (не погоджував)

Олександр Бихно: автор, працює в банках з 2007 року

 

Сергій – маркетолог. Він вирішив протестити сервіс Y, який збирає аналітику з акаунтів в Інстаграмі. Сервіс пропонував за разовий платіж 99 грн користуватися кілька днів всіма функціями. Сергій прикріпив картку, протестив сервіс, закрив застосунок і забув про нього.

 

За кілька днів надійшло повідомлення про списання грошей за річну підписку.

 

Як сказали Сергію в підтримці сервісу, під час оплати він нібито поставив галочку-погодження «✅ Оформити преміальну підписку». Навіщо людині, яка сплачує разовий платіж для тестування, може знадобитися відразу річна підписка і де тут логіка, ми не знаємо. Бізнес 🤷

 

Схожа ситуація сталася з Мариною. Вона оформила підписку, зрозуміла, що сервіс їй не цікавий, зайшла в особистий кабінет і начебто відмінила підписку. Через місяць гроші списалися знов. Виявилося, що це була група сервісів від однієї компанії. І реєстрація на одному сайті створювала акаунти в інших сервісах.

Чи можна повернути гроші?

Іноді можна. Наприклад, у Марини шанс є. Для скасування підписки її було переведено на окремий сайт з іншою назвою. Але цю процедуру не було зазначено в договорі-оферті, з якою кожен з нас погоджується під час реєстрації і ніколи не читає.

 

У поверненні коштів за підписку багато залежить від того, хто більше правий юридично: користувач чи сервіс.

 

Як повернути кошти за підписку

Спробувати повернути гроші можна через сервіс, агрегатор або банк. Але спочатку виконайте два кроки:

  1. Запитайте рідних, чи не оформлювали вони заново підписку або чи не користувалися вашою карткою. Таких випадків – безліч.
  2. Прочитайте договір-оферту сервісу. Чи зазначено там можливість вашої ситуації. Умовно: якщо написано, що оформити преміальну підписку можна, поставивши або не знявши відповідну галочку під час оплати тестового режиму, то у випадку Сергія сервіс нічого не винен, помилки не було.

Оферту шукайте в підвалі сайту.

Приклад оферти на сайті Нетфлікс під назвою «Умови використання»

Приклад оферти на сайті Нетфлікс під назвою «Умови використання»

 

Повернення грошей через сервіс

Напишіть у підтримку сервісу, що хочете повернути гроші. Фіксуйте відповіді, робіть скриншоти та відео – у подальшому це може стати доказом.

 

Якщо юридично сервіс зняв гроші за підписку правильно, то навряд чи він поверне гроші. Максимум – допоможуть скасувати підписку або видалити обліковий запис.

 

У цій ситуації складно застосувати статті 8 та 10 Закону України «Про захист прав споживачів», коли повернення грошей вимагається через неякісний товар або послугу. Якість інтернет-продуктів – суб’єктивне питання.

 

Повернення грошей через агрегатор

Якщо ви користувалися застосунком і з підтримкою сервісу домовитися не вдалося, спробуйте написати в підтримку Apple або Google (про правила повернення коштів у Google Play).

 

Агрегатор проведе власне розслідування, запитає докази від вас та застосунку і, можливо, змусить їх відшкодувати гроші за підписку. Так може бути, якщо з боку застосунку мало місце введення споживача в оману.
Стаття 151 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції».

 

Повернення грошей через банк

Можна повернути гроші через банк-емітент – банк, що випустив картку, з якої списалися гроші. Цей варіант найдовший та найскладніший.

 

Справа в тому, що чарджбек – так називається фінансова претензія – відбувається через платіжну систему: Mastercard або Visa. Приблизна процедура:

Приблизна процедура

 

  1. Ви звертаєтеся до банку та заповнюєте заяву.
  2. Співробітник вивчає інформацію та надані вами документи-докази.
  3. Надсилає їх до платіжної системи.
  4. Платіжна система звертається до банку, який обслуговує сервіс (банк-еквайр).
  5. Банк-еквайр звертається до сервісу.
  6. Сервіс надає своє бачення ситуації та докази. Наприклад, що клієнт погодив автоматичне списання, тому що стоїть галочка, натиснуто відповідну кнопку, зокрема про погодження з офертою. І все це сервіс може довести.

Буває, що процес триває понад рік, а в підсумку платіжна система стає на бік сервісу. Зверніть увагу, що процедура проходить саме за правилами платіжної системи, а не в межах національного законодавства.

 

Через складність процедури банки мають відповідні комісії. Якщо платіжна система стає на бік сервісу, то клієнт як ініціатор претензії сплачує комісію. Тому чарджбек краще ініціювати, коли на руках є 100% докази.

Як уникнути небажаного списання грошей за підписку

Не робіть платежів з основної картки: зарплатної чи кредитної. Відкрийте для оплати підписок окрему digital картку, на якій зазвичай грошей немає. Переказуйте на картку гроші безпосередньо перед оплатою.

 

Так, це не дуже зручно, коли підписок багато, особливо щомісячних. Але застосовуйте digital картку хоча б для оплати річних підписок або для нових сервісів, у яких ще не впевнені.

 

Сергій із початку статті відкрив спеціальну картку, яку назвав «Інстаграм».

 

Як відкрити digital картку

Приват24 >> Усі рахунки >> Додати >> Digital картка