Що буде, якщо помилково надіслати гроші на чужу картку

Нам пише Людмила: «Чоловік поповнював мою картку в терміналі, і помилився в одній цифрі. Пощастило, адже картки з таким номером взагалі не існувало, тому гроші повернулися автоматично. А якби картка існувала, гроші можна повернути?».

 

Залежить від ситуації. Розглянемо кожну.

 

Олександр Бихно: працює в банках із 2007 року

Ситуація 1: Маєте зв'язок з людиною, якій ви переказали гроші

Так буває, коли переказ робили за номером телефону або помилково повторили один із минулих платежів – наприклад, продавцю з OLX.

 

✅ Рішення. Зателефонуйте або напишіть людині, поясніть ситуацію та попросіть повернути гроші за вирахуванням комісії.

 

Попередження. Люди бувають різні: можуть не відповісти, можуть подумати, що ви шахрай, а можуть прямо сказати, що ваша помилка їх не стосується.

 

Порада. Якщо вас ігнорують, напишіть у месенджер і зафіксуйте реакцію людини. В тексті згадайте, що отримувач зобов'язаний повернути гроші відповідно до законодавства.

 

«Особа, яка набула майно або зберегла його в себе за рахунок іншої особи без достатньої правової підстави, зобов'язана повернути потерпілому це майно»
(ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України).

 

Неналежний отримувач – особа, на рахунок якої без законних підстав зараховано суму платіжної операції.

 

«Неналежний отримувач протягом трьох робочих днів із дати надходження повідомлення надавача платіжних послуг про виконання помилкової операції зобов’язаний ініціювати платіжну операцію на еквівалентну суму коштів»
(ч. 1 ст. 88 Закону України «Про платіжні послуги»).

Якщо сума переказу велика, краще відразу звернутися до юриста, щоб скласти грамотне повідомлення.

 

Зверніть увагу, що відповідно до Закону «Про платіжні послуги» відлік трьох днів починається не з дати платежу або вашого дзвінка, а з дати, коли банк повідомив отримувача.

 

Ситуація 2: Кошти було надіслано в інший банк

Відповідно, ви не знаєте навіть прізвища отримувача.

 

✅ Рішення. Зверніться до підтримки банку, клієнт якого отримав ваші гроші. Банк отримувача зазначено у квитанції платежу в Приват24. Банк зобов'язаний прийняти заяву, зв'язатися з отримувачем та повернутися до вас із відповіддю.

 

Про Приват24

 

Попередження. Банк не скаже жодної інформації про отримувача – це банківська таємниця. Уявіть, що так можна було б: надіслати на картку суму, потім сказати в підтримці про помилку, і дізнатися всю інформацію про клієнта. Рай для шахраїв.

 

Порада. Попередьте банк, що якщо отримувач не поверне кошти, ви подасте позов до суду. Це посприяє тому, що банк отримувача дійсно докладе зусилля для розв'язання ситуації.

 

Якщо людина відмовляється повертати гроші, то єдиний шлях – звернутися до суду. Оскільки ви не знаєте отримувача, то позов треба подавати на його банк. У суді банк розкриє особу і позов переведуть на отримувача територіально до суду згідно з його пропискою.

 

А можна надіслати ще один платіж на мінімальну суму, а в призначенні попросити повернути попередні гроші?

 

В інтернеті можна зустріти таку пораду. Чесно: ми сумніваємося в її дієвості. Уявіть себе на місці людини: спочатку надходять незрозумілі гроші, потім ще гроші з якимось дивним повідомленням. Щоб ви подумали? Правильно: шахраї!

 

Надійніше, щоб кошти поверталися через посередництво банку.

 

Чому банк просто не спише з рахунку помилкові кошти

Це ви знаєте, що гроші надіслано помилково, а для банку ви та отримувач маєте рівні права. Отримувач може відповісти, що це його гроші, він чекав повернення боргу.

 

Банк може лише повідомити, що отримав заяву про помилкове зарахування, і попросити згоду на повернення коштів. Без згоди клієнта повернути їх неможливо. Інакше всі тільки б цим і займалися: придбали щось на OLX, заплатили продавцю, а банку сказали, що це помилковий переказ.

 

Юридичні прецеденти

Справа № 753/17964/23

 

Людина помилково переказала гроші, але позов подавала саме до банку, тому що він не вжив заходів щодо повернення коштів. Суд став на сторону банку, адже клієнт власноруч вводить реквізити картки та підтверджує операцію. Тобто відповідальність за платіж цілком на клієнті.

 

Справа № 373/2091/23

 

Суд став на сторону відправника та постановив повернути помилково перераховані кошти, а також судові збори й витрати позивача на правове супроводження. Напередодні суду відправник звертався до отримувача з вимогою повернути гроші, але його було проігноровано.

 

Як не помилятися під час переказу коштів

Якщо можливо, копіюйте номер картки замість введення вручну. Якщо все ж вводите вручну, вводьте номер блоками по чотири цифри, потім перевірте мінімум двічі. Особливо коли надсилаєте велику суму.

 

Якщо колись уже надсилали кошти на цю картку, краще знайдіть платіж в архіві та повторіть його.

 

Спробуйте перекази за номером телефону. Звісно, тут можна помилитися під час введення номера, але найчастіше люди вибирають просто з телефонної книги, що виключає помилку ↓