Хочу повернути товар і гроші, а магазин погоджується тільки на обмін

Усі знають про 14 днів. Строк, протягом якого можна повернути товар без пояснень і проблем. Але бізнес не горить бажанням повертати гроші, тому трапляються ситуації, як у Марини.

 

Вона придбала в інтернеті футболки собі та чоловіку, отримала їх на пошті, а наступного дня вирішила повернути товар. Магазин відповів, що можливий тільки обмін – такі правила.

 

Олександр Бихно: давно працює в банках

На якій підставі магазини пропонують тільки обмін товару?

Коли ви отримали товар і чек, а магазин – гроші, між вами уклалася угода купівлі-продажу. Правила угоди прописано в оферті на сайті в правилах магазину та на сторінках соціальних мереж.

 

Це правила торговця, тому він може написати там що завгодно (він так вважає). І там з'являється пункт, що повернути товар ви можете тільки до оплати на пошті. А оплачений товар можна тільки обміняти.

 

На чиєму боці закон?

На вашому. «Мій магазин – мої правила» тут не працює, адже будь-які правила не можуть суперечити законодавству.

 

Зараз набуває чинності нова редакція Закону «Про захист прав споживачів». Раніше торговці користувалися неідеальним формулюванням, яке нібито давало право тільки на обмін, якщо з товаром усе гаразд.

 

Тепер усе простіше: в тексті вжито слово «повернути».

 

Старий закон Новий закон
Споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням. Споживач має право обміняти товар належної якості на аналогічний товар або повернути продавцю товар належної якості, якщо він не задовольняє споживача за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути використаний споживачем за призначенням.

 

Але і раніше ситуація вирішувалася просто: кажете, що товар не підходить за кольором, називаєте колір, якого в магазині немає, і отримуєте право вимагати повернення грошей.

 

🚨 У статті ми розглядаємо тільки ситуацію повернення товару належної якості, тобто такого, з яким усе гаразд.

 

Що потрібно, щоб повернути товар?

Потрібно дотриматися 4 умов:
 

  1. Минуло не більше ніж 14 днів з моменту отримання товару. Зверніть увагу: не з моменту купівлі, а з моменту отримання!
  2. Товар не зазначено в переліку товарів, які не можна повернути.
  3. Товар має такий самий вигляд, як під час купівлі. Якщо ви вдома поміряли футболку, все ок, а якщо вже носили її і це видно, будуть проблеми. На місці повинні бути всі ярлики, пломби тощо.
  4. Є товарний чек.

Стосовно другого пункту. Є товари, які не можна обміняти або повернути: ліки, засоби гігієни, харчові продукти, товари, які вироблялися під конкретного замовника.

 

Постанова КМУ «Про затвердження переліку товарів, що не підлягають обміну (поверненню)»

 

Що робити, якщо загубили чек?

Це ускладнює процес повернення грошей, але не робить його неможливим.
 

  1. Ви можете подати запит до магазину з метою отримання дубліката торгового чека. Звісно, спочатку робіть запит, а вже після отримання повідомляйте про намір повернути товар.
  2. Якщо торговець відмовляється надати товарний чек, то залишається йти судовим шляхом: шукати свідків, записи з камер тощо, щоб довести факт придбання товару.

Можливо, ситуацію для споживачів полегшить ще не ухвалений Закон «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» . Відповідно до нього торговці зобов'язані надсилати чеки в контролюючі органи, звідки їх можна буде запитати.

 

Як швидко магазин зобов'язаний повертати кошти?

Повернення товару юридичною мовою називається «розторгненням договору купівлі-продажу». І ось що каже Закон:

 

Кошти, сплачені за товар, повертаються споживачу у день відмови від договору, а в разі неможливості – в інший строк за згодою споживача, але не пізніше ніж через сім днів з дня відмови від договору.
Пункт 7 статті 5.

 

Повернути кошти торговець зобов'язаний тим же шляхом, яким їх отримав. Оплатили товар готівкою – вам повертають готівку; оплатили карткою – на картку.

 

Зазвичай саме повернення готівкою відбувається день у день.

 

Якщо ви оплачували товар карткою, а повернути гроші бажаєте готівкою і торговець не проти, то будь ласка: потрібно тільки зазначити це в заяві на повернення товару.

 

Як повернути гроші, якщо товар придбано в кредит?

Якщо ви купували товар в кредит на кшталт «Оплати частинами», то процедура така сама: ви звертаєтеся до магазину, повертаєте товар, а потім магазин надсилає до банку відмову щодо придбання товару в кредит. Далі банк усе зробить сам.

 

Якщо ви спочатку оформили кредит, який напряму з товаром не повʼязаний, отримали кошти, а потім придбали товар, то потрібно відмовитися від двох договорів – від кредитного (з банком) і купівлі-продажу (з магазином). Спочатку поверніть товар до магазину, щоб отримати гроші для повернення кредиту. Як відмовитися від кредиту, читайте в договорі, розділ на кшталт «Позичальник має право» та «Позичальник зобов’язується».

 

 

Що робити, якщо торговець не хоче приймати заяву на повернення товару або не повертає гроші?

Подайте звернення до Держпродспоживслужби за посиланям: https://consumer.dpss.gov.ua/e-form/.

 

Далі – за ситуацією. Добре допомагає надсилання торговцю досудової претензії. Коли він бачить, що ви серйозно налаштовані, процеси пришвидшуються. Для складання претензії зверніться до юриста.

 

Запамʼятаємо

Ви можете обміняти або повернути товар належної якості протягом 14 днів.
 

Товар належної якості – це товар, яким не користувалися, є всі ярлики та пломби.
 

Щоб повернути товар, ви маєте написати заяву на повернення та мати товарний чек і гарантійний талон.
 

Не можна повертати лікарські засоби, харчові продукти та інші товари, зазначені в Постанові КМУ № 1243.
 

Гроші за товар торговець зобовʼязаний повернути не пізніше ніж через 7 днів тим способом, яким товар було оплачено (готівкою або на картку).
 

Корисно прочитати новий Закон України «Про захист прав споживачів». Напевно, ви цього не знали 👇

Гарантійний строк товару становить два роки з дня передачі товару споживачу, а вживаного товару (товару, що був у використанні) – не менше ніж один рік з дня передачі споживачу. 

У разі виявлення споживачем недоліку товару пізніше ніж через один рік з моменту його передачі споживачу споживач має довести, що недолік існував на момент передачі товару.

Пункт 2 статті 6