Міжнародні акредитиви

Забезпечення зобов’язань контрагентів за зовнішньоекономічними контрактами, підвищення безпеки міжнародних розрахунків

Види акредитивів

Види акредитивів

Акредитив є угодою, окремою від договору купівлі-продажу чи іншого документа, що має силу договору, на якому його засновано. Розрізняють такі основні види документарних акредитивів:

  • Покритий – акредитив, що забезпечено власними коштами платника.
  • Непокритий – акредитив, на момент відкриття не забезпечений грішми платника.
  • Підтверджений – передбачає додавання іншим банком, відмінним від банку-емітента, зобов’язання здійснити платіж у разі надання документів, що відповідають умовам акредитива.

Інформація про послугу

Операції з акредитивами

Операції з акредитивами

ПриватБанк здійснює такі операції з міжнародними документарними акредитивами:

  • Відкриття імпортного акредитива – випуск ПриватБанком за наказом клієнта-імпортера міжнародного документарного акредитива на користь іноземної компанії-постачальника за зовнішньоекономічним контрактом клієнта.
  • Авізування акредитива – офіційне повідомлення про відкриття, зміну або ануляцію акредитива, відкритого іноземним банком на користь клієнта-експортера.
  • Виконання акредитива – перевірка документів, наданих бенефіціаром (постачальником товарів/послуг), і здійснення платежу в разі їх відповідності умовам акредитива. Якщо акредитив не підтверджений, то платіж проводиться банком-емітентом за вимогою виконуючого банку.

У яких випадках використовується акредитив

У яких випадках використовується акредитив

Під час здійснення зовнішньоекономічної діяльності компанії стикаються з високим рівнем ризиків, які мають такі особливості:

  • Складність коректної оцінки ризиків внаслідок територіальної віддаленості контрагента; труднощі, пов’язані з отриманням інформації про контрагента та аналізом політичної та макроекономічної ситуації в його країні.
  • Складність вирішення господарських спорів між сторонами, що випливає з високої вартості організації арбітражного процесу, різноманітної правосуб’єктності сторін контракту, складності застосування рішень суду однієї держави на території іншої.
  • Великий ступінь рухливості закордонних ринків, викликаний активною конкурентною боротьбою та змінами ринкової кон’юнктури.
  • Більш високий рівень збитків у разі невиконання контрагентом зобов’язань, внаслідок застосування штрафних санкцій державних контролюючих органів за порушення валютного законодавства.

Для зниження ризиків, викликаних вищеназваними причинами, і застосовується акредитив.

Найчастіше акредитив використовується в розрахунках, коли:

Найчастіше акредитив використовується в розрахунках, коли:

  • ділові партнери встановили нові, неперевірені ділові відносини;
  • продавець не впевнений у платоспроможності покупця, а покупець не впевнений у спроможності продавця поставити товар/виконати роботи/надати послуги;
  • предметом контракту є великі проекти або товари, виготовлені за спеціальним замовленням.

Переваги міжнародного акредитива

Переваги міжнародного акредитива

  • Акредитив надійно страхує від багатьох ризиків, з якими зіштовхується підприємство під час здійснення зовнішньоекономічної діяльності.
  • Ви отримуєте дуже гнучкий інструмент, який можна використовувати для розрахунків за найрізноманітнішими угодами.
  • Правила використання акредитивів визначено авторитетною міжнародною організацією. Це зручно як клієнтам, так і банкам, оскільки кожен учасник угоди має чітке уявлення про свої права та обов’язки та стандартні вимоги до всіх учасників.
  • Акредитив – зручний інструмент короткострокового фінансування.

У чому переваги оформлення міжнародного акредитива в ПриватБанку

У чому переваги оформлення міжнародного акредитива в ПриватБанку
  • 20-річний досвід успішної роботи з міжнародними документарними операціями.
  • Наявність банків-кореспондентів по всьому світі.
  • Оперативність видачі акредитива – покритий (забезпечений грошима) акредитив видається протягом одного дня.
  • Прості та прозорі тарифи.
  • Розробка схеми розрахунків за допомогою акредитивів з урахуванням особливостей вашого бізнесу.
  • Допомога фахівців банку в підготовці проєктів ЗЕД-договорів, що передбачають документарні форми розрахунків.
  • Можливість оформити акредитив дистанційно через «Приват24 для бізнесу».

Для відкриття акредитива необхідно:

Для відкриття акредитива необхідно:
Крок 1.

Погодити з контрагентом акредитивну форму розрахунків за контрактом.
Крок 2. Подати в «Приват24 для бізнесу» заявку на відкриття акредитива та оформити необхідні документи в ПриватБанку.

Крок 3. Сплатити комісії.

Для отримання консультації щодо міжнародних документарних інструментів звертайтеся до спеціаліста Головного офісу на e­-mail: trade.finance@privatbank.ua

Виконання акредитива

Перевірте статус

Вкажіть тип валюти:

За даним запитом нічого не знайдено!

Перевірте статус обробки документів і здійснення платежу за вашим акредитивом.

Результат перевірки

Номер (референс) акредитива Номер пакету Сума документів Статус документів Статус платежу

Тарифи за міжнародними акредитивами

Акредитиви, наданi банком
Акредитиви, отриманi банком
Послуга Тариф
Відкриття або збільшення суми акредитива 0,2%
(min 100 USD, max 2000 USD)
Платіж за акредитивом 0,15%
(min 100 USD, max 1000 USD)
Комісія за зобов’язання за непокритою операцією 2% річних – під заставу майнових прав на депозит, ОВДП або під контр-гарантії інших банків;
3% річних – під заставу майна;
3.5% річних – під інше забезпечення або бланково.
(не менше $20 за місяць)
Пересилання платіжних документів між банками Відповідно до тарифів кур’єрської служби
Внесення змін 50 USD
Послуга Тариф
Авізування акредитива / збільшення суми 0,15%
(min 100 USD, max 500 USD)
Перевірка документів за акредитивом 0,2%
(min 100 USD, max 1000 USD)
Підтвердження акредитива З покриттям у ПриватБанку – 0,15% (min 100 USD, max 500 USD)
Без покриття – від 2%річних (не менше 20 USD на місяць)
Пересилання платіжних документів між банками Відповідно до тарифів кур’єрської служби
Авізування зміни 50 USD

Поширені питання

Для чого потрібен акредитив?

Документарний акредитив – інструмент здійснення розрахунків і мінімізації ризиків, що широко використовується в міжнародній торгівлі.
Акредитив для імпортера:

  • гарантує виконання постачальником зобов’язань з відвантаження;
  • надійне отримання належним чином оформлених товарно-супровідних документів, необхідних для отримання товару та митного оформлення;
  • збереження коштів у разі, якщо постачальник все-таки не зміг виконати своїх зобов’язань за контрактом;
  • можливість проводити платежі частинами за фактом відвантаження/виконання етапу роботи;
  • інструмент отримання імпортного фінансування.

Акредитив для експортера:

  • отримання платежу відразу після відвантаження/надання документів;
  • наявність банківського зобов’язання платежу на час від підписання контракту до готовності до відвантаження товару тривалого виготовлення;
  • можливість запропонувати покупцеві відстрочення платежу після відвантаження під зобов’язання банку за акредитивом.

Яким основним документом регулюється робота з міжнародними документарними акредитивами?

Зараз основним документом, визнаним усіма країнами, банками та учасниками ЗЕД, є Уніфіковані правила та звичаї для документарних акредитивів, публікація МТП № 600, редакція 2007 р. (UCP600).

Правила, розроблені Міжнародною торговою палатою, застосовуються до всіх документарних акредитивів (включаючи резервні акредитиви, у тому ступені, у якому вони можуть бути до них застосовані) та є обов’язковими для всіх зацікавлених сторін за відсутності явної угоди про інше. Вони включаються в кожен документарний акредитив шляхом прямого зазначення в ньому, що цей акредитив підпорядковується Уніфікованим правилам і звичаям для документарних акредитивів.

Що таке резервний акредитив?

Резервний акредитив (Standby Letter of Credit), по суті, є банківською гарантією, що оформлено як акредитив, і зобов’язанням банку сплатити на користь бенефіціара за акредитивом гарантійну суму після настання гарантійного випадку (невиконання наказодавцем резервного акредитива зобов’язань перед бенефіціаром).

Який строк отримання виручки за експортним акредитивом після надання документів?

Строк отримання виручки залежить від багатьох умов акредитива (який банк є виконувачем, які строки та інші інструкції з перерахування коштів зазначив банк-емітент тощо):

  • Якщо документи відповідають умовам акредитива, то виручку може бути отримано протягом 3–10 робочих днів після надання документів. Цей строк може складатися із строку перевірки документів, строку отримання коштів із банку-емітента, строку доставки документів у виконуючий банк (залежно від того, який банк є виконуючим).
  • Якщо документи визнано такими, що не відповідають умовам акредитива, для платежу потрібне отримання згоди наказодавця, що значно збільшує строки платежу.

Яким має бути перелік документів в акредитиві?

В акредитиві слід передбачити перелік документів, достатній для підтвердження виконання продавцем умов контракту.

Як правило, у списку документів присутні:

  • комерційний рахунок;
  • транспортний документ (свідчить про прийняття перевізником товару до перевезення);
  • різні сертифікати (походження, якості, інспекцій третіх сторін тощо);
  • страховий поліс.

Конкретний список залежить від умов поставки, виду транспорту, вимог до документів для митного оформлення цього виду товару. Рекомендується включати в перелік документи, що випускаються незалежними сторонніми організаціями (перевізниками, торгово-промисловою палатою, страховою компанією, інспекторською службою) – це знижує вірогідність підробки документів та дає додаткове підтвердження параметрів відвантаженого товару (кількість, якість тощо).

Також слід передбачити:

  • кількість екземплярів документу (оригіналів, копій, фотокопій);
  • сторону, яка виписує документ;
  • вантажоодержувача за транспортним документом;
  • наявність необхідних печаток;
  • мову документів.

Якими будуть наші витрати за акредитивом?

Під час роботи за акредитивом банки стягують комісії за проведення різних операцій за акредитивом (відкриття, авізування, зміна, перевірка документів, надсилання повідомлень тощо).

Загальна сума банківських комісій за акредитивом залежить від таких параметрів:

  • наявність підтвердження;
  • кількість банків, що беруть участь в обслуговуванні акредитива;
  • сума акредитива, кількість відвантажень (пакетів документів, що надано за акредитивом);
  • кількість змін до акредитива;
  • умови розподілу комісій.

Що потрібно для відкриття акредитива?

Для випуску покритого акредитива необхідно:

  • надати в банк копію підписаного зовнішньоекономічного контракту;
  • заповнити та підписати заяву про відкриття документарного акредитива;
  • надати покриття в сумі акредитива на рахунок покриття;
  • сплатити комісії ПриватБанку за відкриття акредитива.

Процедура випуску непокритого акредитива складніша, оскільки потрібно надати документи для оцінки фінансового стану, оформити договір про відкриття акредитива та договори із забезпечення.

Як правильно скласти платіжний розділ контракту, проєкт акредитива?

У платіжному розділі контракту рекомендується максимально повно передбачити умови акредитива (строки, банки-учасники, перелік документів, розподіл комісій тощо), оскільки внесення змін в акредитив після його випуску забирає певний час і збільшує ваші витрати на банківські комісії. Інколи доцільно включити в контракт додаток з проєктом акредитива (з усіма його умовами).

Коли за акредитивної форми розрахунку для імпортера починається відлік граничного строку, встановлений законодавством за операціями з імпорту товарів?

Випуск акредитива – зобов’язання банку оплатити відповідним чином оформлені документи, але не перерахування ваших коштів за межі України. До моменту платежу кошти, передані до банку як покриття за акредитивом, знаходяться на спеціальному рахунку покриття. Відлік законодавчо встановленого граничного строку розрахунків за операціями з імпорту товарів починається не з дати випуску акредитива, а з дати здійснення банком-емітентом платежу за акредитивом.

Що таке авізування?

Авізування – надсилання іншому учаснику акредитивної угоди офіційного повідомлення про проведення тієї чи іншої операції (випуск, зміна, ануляція тощо).

Яка перевірка мається на увазі в тарифі «Перевірка документів» ?

Банк перевіряє документи, які надаються продавцем і підтверджують відвантаження товару, його кількість, якість та інші параметри на відповідність усім умовам акредитива та вимогам Уніфікованих правил і звичаїв для документарних акредитивів (UCP 600). Комісія за перевірку документів стягується за акредитивами, отриманими ПриватБанком (експортними акредитивами), якщо ПриватБанк є виконуючим банком .

Що таке «комісія за зобов’язання»?

Комісія, що являє собою винагороду банку за ризик і надане зобов’язання (платити за акредитивом), не забезпечене фінансовим покриттям клієнта. Ця комісія виражається, як правило, у процентах річних.